در بخش اول این سری مقالات به برسی 25 توصیه اول برای شروع کسب و کار پرداختیم. در بخش دوم به برسی 25 توصیه دوم برای شروع کسب و کار می پردازیم. در ادامه همراه ما باشید...
کسب و کار شما یک کار در حال پیشرفت است و اگر محصول یا خدمات خود را به سرعت تحویل مشتری دهید میتوانید اجتماعی از مشتریان راداشته باشید که بازخوردهای ارزشمندی به شما میدهند و در ادامه مسیر همواره کمکرسان شما خواهند بود.
مشاور کسب و کار : اگر مشتریانی از گذشته داشتهاید شک نکنید که باارائه خدمات یا محصولات جدید میتوانید دوباره به معامله با آنان ادامه دهید.
همیشه یادتان باشد که موفقیت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. پیش از اینکه سود ببرید، باید زمان زیادی را صرف کسب و کارتان کنید.
وقتی یک مشتری جدید گرفتید سعی کنید لااقل در ماه اول خدمات و کالایی به او عرضه کنید که بیش از سطح انتظارش باشد. این گونه مشتری را به خودتان وفادار کردهاید.
از اینکه درباره تمام موفقیتها و شکستها، مذاکرات و مبارزاتتان در کسب و کار با مشتریان سخن میگویید اصلا خجالت نکشید. مشتری باید بداند شما زنده و فعال و پویا هستید. پس برایش تعریف کنید.
هرگز تن به درگیری بین خودتان و شریکتان ندهید. اگر میبینید واقعا نمیتوانید با هم کار کنید سریعا رابطه کاری را قطع کنید و به طور قانونی هرکسی سهمش را بردارد و کار خودش را انجام دهد. درگیر این جنگ و جدلها شدن اجازه رشد در کسب و کارتان را از شما میگیرد.
یادتان باشد همانطور که شما نیاز به سرمایهگذار دارید بعضی ادمها هم هستند که نیاز به سرمایهگذاری در یک شرکت را دارند. پس اصلا ترس به خودتان راه ندهید و تسلیم نشوید. در نهایت یک یا چند شریک سرمایهگذار دیگر پیدا میکنید و اوضاع را تحت کنترل خود درمیآورید.
گذشته از اینکه شما یک نویسنده زبردست هستید اما باید یک دستیار محتوانویس برای خودتان استخدام کنید که ایمیلهای هدفمند به مشتریانتان بزند و همچنین بتواند کسب و کار شما را در رسانههای اجتماعی معرفی کند و در توسعه برند شما کوشش کند.
مشاور کسب و کار : وقتی قرار ملاقات با یک مشتری دارید سعی کنید حسابی آماده باشید و آنچه ر ا که فکر میکنید نیاز است در دسترس داشته باشید. مثلا اطلاعات خود رادر مورد حرفهتان بالا ببرید، در مورد کارکنان شرکتتان نکات مهم و خوبی داشته باشید و از بازار رقابت به خوبی سخن بگویید.
هنگام صحبت با سرمایهگذاران یا مشتریان از کلام ناجوری درباره بازار رقابت و رقیبانتان استفاده نکنید. هیچ نیازی نیست که این جلسه را تبدیل به یک قرار ملاقات تلخ کنید. در حقیقت گاهی اوقات به این شیوه صحبت کردن حتی ممکن است مشتری شما را به سمت رقیبتان سوق دهد. به یاد داشته باشید وقتی یک رقیب در بازار حضور دارد، پس یک بازار برای کسب و کار شما شکل گرفته است.
هیچ چیزی بهتر از تبلیغات دهان به دهان برای فروش کالا یا خدمات وجود ندارد. اجازه دهید اعضای خانواده، دوستان و افراد بانفوذی که میشناسید چند کلمهای درباره محصول یا خدمات شما با دیگران سخن بگویند. شک نکنید آن چند نفر هم با افراد دیگر سخن میگویند و همینطوری محصول شما دهان به دهانمی چرخد و معروف میشود.
از اینکه دیگران با چهره شما آشنا شوند نترسید. سعی کنید از لاک خود بیرون بیایید و خودتان را به عموم مردم چه مشتریان و چه سرمایهگذاران نشان دهید. شرکت در همایشهای مربوطه و حضور در نشستهای مختلف روش خوبی برای گسترش شبکه است.
تعامل با مشتریان بخش بزرگی از کسب و کار شماست. کسب و کار شما ممکن است مشتریان جدیدی به دستآورد اما این بخش مهم کسب و کار شما نیست. بخش مهم آن حفظ ان دسته از مشتریان است که برای شما مشتریان برجسته و وفادار محسوب میشوند.
مشتریان بالقوه میخواهند تا حد امکان در مورد کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و باید بتوانند به سرعت به هر نوع اطلاعات در وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.
برخی از بهترین کسب و کارها در دوره رکود اقتصادی راهاندازی شدهاند. طبق آمار بنیاد کافمن بیش از نیمی از شرکتهایی که در ۲۰۰۹ توسط فورچون ۵۰۰ فهرست شده بودند در دوران رکود اقتصادی تاسیس شده بودند.
همیشه مطمئن باشید که پول محصولات یا خدماتتان به شما برمیگردد. سعی کنید یک تقویم زمانی داشته باشید و در آنجا تمام پرداختها را ثبت کنید.
برای کسب و کار خود کارمندان مناسب استخدام کنید. اگر فکر میکنید این کسب و کار شماست و نیاز به فرد دیگری ندارد یادتان باشد که شمادر هر زمینهای تخصص و مهارت ندارید و برای برخی وظایف باید از افراد دارای کیفیت و تخصص کافی کمک بگیرید.
وظایف مختلف را به کارمندانتان بسپارید. به این کار مدیریت اثربخش میگویند.
اگر هر موضوعی را با کارکنان درمیان بگذارید مطمئن باشید که میتوانند به شما راهحلهای خوبی بدهند. هیچکس از اینکه پشت سرش حرف بزنند خوشش نمیآید. پس تمام موضوعات حساس را قبل از اینکه درگوشی شوند خودتان بازگو کنید.
به استخدام افرادی که شخصیت مخالف شما دارند اقدام کنید. این افراد شما را به یک چالشی میکشند که شاید دریچههای جدید در برابر دیدگان شما بگشاید و مهارت واستعدادهایشان چیزی را به کسب و کار شما میدهد که تا به حال نداشتهاید.
شما مجبورید مدت زمان زیادی را به کسب و کار خود اختصاص دهید از این رو حتی یک شبانه روز هم برای برنامههای کاری یک روزهی شما کم است. بنابراین مجبور هستید بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و تفریحی خود را کنار بگذارید و امیدوار باشید دوستان و خانوادهتان این موضوع را درک کنند.
به عنوان یک مدیرعامل یا صاحب کار مسئولیت پرداخت چکها و حقوق کارکنان با شماست. پس برای کسب درآمد بجنبید.
فقط به این دلیل که کسب و کار شما تا به حال باعث نشده که میلیاردر شوید دلیل نمیشود که بگویید کسب و کارتان شکست خورده است. همین قدر که شما یک سلسله وظایف کاری را انجام میدهید که به شما شور و انگیزه میدهد یعنی اینکه داستان موفقیت شما در حال تکمیل شدن است.
شکست اجتناب ناپذیر است. اگر کارها اصلا خوب پیش نمیروند و شما هرکاری از دستتان برمیآمده انجام دادهاید و نتیجه نگرفتهاید غرورتان را کنار بگذارید و کاسبیتان را جمع کنید. خب البته که پذیرفتن این موضوع به همین راحتیها هم نیست ولی یادتان باشد که این بهترین کار است.
مشاور کسب و کار: با وجود تمام این راهنماییها برای شما یادتان باشد مهمترین چیز روش آموختن است. در حالیکه ممکن است بسیاری از توصیهها برای دیگران خوب و کاربردی باشد شاید برای موفقیت و شکست شما تاثیرگذار نباشد. کسی که در نهایت میتواند صلاح و صواب کار خودش را تشخیص دهد کسی جز خود خود شما نیست. پس مسئولیت مستقیم تمام کارهایتان را بپذیرید و با تکیه بر دانش و مهارت خود مسیر کسب و کارتان را بسازید و آباد کنید. شاید در این راه شکست هم بخوری. اما نیک میدانید که این چیزی بوده که خودتان انتخاب کردهاید و به سرانجام رسانیده اید.
برای دیدن 25 توصیه دیگر به بخش اول این مقاله مراجعه کنید.
مشاور کسب و کار: 50 توصیه برای شروع کسب و کار خودتان (بخش اول)
مقام معظم رهبری شعار سال 98 را «رونق تولید» اعلام کردند، مقام معظم رهبری نزدیک به دو دهه است که بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای داخلی تاکید میکنند.
محوریت و موضوع اصلی این وبلاگ هم در راستای شعار سال 98 است و انتظار میرود تا با ساخت و تولید محتوا در این عرصه به تحقق این شعار کمکی کرده باشیم.
حریم خصوصی و شرایط استفاده - شکایت از ما - تبلیغات
طراحی قالب : نقل بلاگ | ویرایش: علیــــــ